کمانگیر
بترسیم از زمانی که کشتن آدمیزاد در جامعه عادی شود
زمانی برای اثبات یک اصل مهم: از خشونت و ترور حمایت نمیکنیم
۲۷ مهر ۱۳۸۸ | دسته: کلا!
عنوان این پست را از لموناسیون “قرض گرفته ام”. این پاراگراف را هم،
حادثهی تروریستی شرق کشور … سکویی (است) برای سنجش اینکه رابطهی ما با خشونت و ترور چگونه است. هیچ دادگاهی در کار نیست. باید به خودمان ثابت کنیم که ما از آن دسته افرادی نیستیم که به نفع خود جنایت و کشتار را توجیه میکنند. باید ثابت کنیم که از ترور و خونریزی بیزاریم؛ حتی اگر قربانیِ ترور دشمن من باشد. باید ثابت کنیم که ما بمبگذار نیستیم. مهم همین قضاوتهاست. مهم این است که آیا میتوانیم خود را برای بمبگذاری و کشتار توجیه کنیم یا نه؟ مهم همین میل به خطاست. (ادامه)
می خواهم از این هم پیش تر بروم. اگر قرار باشد بین جندالله و سپاه لقب “دشمن” را به یکی بدهم، و با این فرض که حتما باید یکی این وسط “دشمن” باشد، من بدون شک جندالله را دشمن می دانم. سپاه با همه ی هزارتوی های مگویش و با همه ی ابزار ِ دست دیکتاتوری شدنش، برپایه ی یک قانون اداره می شود و تماسی، هرچقدر کوچک، با ساختار ِ حکومتی ایران دارد. این یعنی اگرسپاه و جندالله را از نظر میزان تاثیر ِ من و تو، بعنوان شهروندان ایران، در آنها مقایسه کنیم، جندالله اساسا به رای ِ من و تو کاری ندارد اما سپاه با چند پیچ و خم و سربالایی و سرپایینی سرش به ساختارهایی وصل می شود که رای ِ من و تو درشان تاثیر دارد. هرچقدر که این تاثیر کم باشد از صفر بیشتر است.
گذشته از این، با لیموناسیون موافقم. ترور ِ خوب و بد نداریم. آدمکشی بد است.
نظر دیگران
نظر شما
سلام
سلام، من آرش کمانگیر (ایمیل) هستم. حدود چهار سال است که در کانادا، در حال حاضر تورنتو، زندگی می کنم (بیشتر)...مرتبط: وبلاگ انگلیسی, وبلاگ عکاسی, فوتوبلاگ, وبسایت دانشگاهی.
از دست ندهید
می خوانم
دستهها
- صدای وبلاگستان (۱۸)
- English (1)
- FriendFeed (18)
- Latex (3)
- profiler (5)
- Social (1)
- Uncategorized (4)
- فیل پر (۳)
- فیلم (۶)
- کی به کیه؟ (۲۰)
- کلا! (۴۱)
- کتاب (۳۳)
- گفتگوهای وبلاگی (۱۳)
- پیامهای بازرگانی (۱)
- پوسته ی وردپرس (۲)
- پادکست (۲۷)
- پست ویژه (۱۸۶)
- پست اول (۶۶)
- ویدئوی روز (۱۳۲)
- ویدئوبلاگ (۱)
- وبلاگ (۹۵)
- وبلاگ نویسان ایرانی (۱۲۴)
- وبلاگ نویسان خارجی (۶۱)
- وبلاگ هفته (۱۴)
- قاط زدگی (۳)
- نکته (۱۰۹)
- نامه ی وارده (۳۲)
- نرم افزار (۵)
- نرم افزارهای جایگزین (۵)
- مو از ماست (۴)
- موسیقی هفته (۳۶)
- مقاله (۳)
- مهاجرت (۲۴)
- معرفی (۱۰)
- مصاحبه - ارایه (۶)
- where is my friend? (1)
- آگهی (۱)
- آزادی (۳۳۱)
- آشپزی (۴)
- افاضات (۱)
- ایده (۳۷)
- ایران (۷۲)
- اختراع هفته (۱۴)
- از گذشته (۱)
- از دیگران (۳)
- بالابین (۱۸)
- بالاترین (۴۳)
- بازی (۷)
- برنامه نویسی (۶۲)
- توضیحانه (۳)
- جویا (۱)
- جوان پارسی (۱)
- جنگ (۵)
- خوانده ها (۴۵)
- خوراک شمار (۲۹)
- دین (۴۰)
- دیدیش؟ (۸۱)
- دنباله (۳)
- دزدی از روزانه ها (۵)
- روزانه (۲۹)
- رسانه (۹۹)
- سفر (۵۰)
- شوخی (۱۲۲)
- شخصی (۱۲۸)
- شطحیات (۱)
- شعر (۳)
- عکاسی (۲۲)
- عکس روز (۲۶۱)
- علمی (۴۱)
بایگانی
- فوریه 2010
- ژانویه 2010
- دسامبر 2009
- نوامبر 2009
- اکتبر 2009
- سپتامبر 2009
- آگوست 2009
- جولای 2009
- ژوئن 2009
- می 2009
- آوریل 2009
- مارس 2009
- فوریه 2009
- ژانویه 2009
- دسامبر 2008
- نوامبر 2008
- اکتبر 2008
- سپتامبر 2008
- آگوست 2008
- جولای 2008
- ژوئن 2008
- می 2008
- آوریل 2008
- مارس 2008
- فوریه 2008
- ژانویه 2008
- دسامبر 2007
- نوامبر 2007
- اکتبر 2007
- سپتامبر 2007
- آگوست 2007
- جولای 2007
- ژوئن 2007
- می 2007

من نمی دونم منشا مقایسه سپاه و جنداله چیه. این دو تا اصولن غیر قابل مقایسه هستند. فقط می دونم محکوم کردن جنداله کار راحتیه چون از ما فرسنگها دوره. چون محکوم کردنش هزینه نداره. چون ریگی ترور میکنه و رسانه های رسمی پرده از آدمکشی او بر میدارن. دیگه کسی مثل قضیه مادر احسان نصرالهی ما رو دعوت نمیکنه تا ریگی و آدمهاش رو درک کنیم و خودمون رو جاشون بذاریم. ریگی خیلی مثل ما نیست و با محکوم کردنش می تونیم بگیم آقای سپاه یه ذره با ما مهربونتر باش.
البته به نظر من، اگر قرار باشد یک دشمن انتخاب کنم، سپاه را انتخاب میکنم، چون گذشته از توجیه عجیب نسبت سپاه با رای مردم (که من نمیدانم در کجای قوانین ایران همچین چیزی نشان داده شده است. سپاه یک نهاد انتصابی توسط یک فرد انتصابی است و هیچ نماینده و رئیس جمهور و عضو شورای شهر و مجلس خبرگانی در آن حد دخالت ندارد) که بگذریم، سپاه به من خیلی بیشتر از جندالله ضرر میزند.
و این استدلالت هم کاملاًٌ بیخود است. این مطلب مانند این است که کسی بخواهد یک طرف درگیر در جنگ جهانی اول را محکوم کند و براین مبنا آلمان-عثمانی محکوم هستند و فرانسه-انگلستان-آمریکا-روسیه پیروز. چون به صورت آماری ۱۰۰% حکومت متفقین ربطی به رای مردم نداشت و آن طرف ۲۵%. خب یک کم فکر کن ببین این حرف عجب حرف مسخره ای است.
و بگذریم که خیلی مسخره است که کسی بر این مبنا بخواهد در مورد خشونت نظر بدهد. هر دوی این نهادها آدم میکشند و بنابراین بد و بدتر نداریم (طبق گفته خودت در آخرین جمله که من هم کاملاً به آن معتقدم). اما این موضعی که شما میگیرید به نظرم کاملاً ناکافی، غیرسیاسی و بی ثمر است. مخالفت با خشونت تنها زمانی ارزش دارد-به نظر من- که به جای مخالفت با اکسیون خشونت، با صرف رخ دادن خشونت به سطحی بالاتر برود و به هر ایدئولوژی و سیستم و قانونی که خشونت را رواج میدهد مخالفت کند. و البته این کار است که جرات میخواهد(و البته ثمربخش است). یعنی زمانی که برای مخالفت با خشونت نه به چندتا بیچاره فقیر تفنگ به دست که به ریشه های اصلی خشونت، یعنی تعصب مذهبی، ناسیونالیسم، توتالیتاریسم، میلیتاریسم یا هر بلای دیگری حمله کنید.
وبلاگت دیگر واقعاً خواندنی نیست. من دلم برای آن پستی که راجع به دیدن دورتر از نوک دماغ بود تنگ شده است. تمام نوشته های اخیرت بر مبنای اطاعت بیچون و چرا از یک ایده خام و ناقص بناشده است یا تبلیغ نوعی طرز تفکر اخته و بی ثمر. من دلم تنگ شده برای آن پستی که داستان فصلی از یک کتاب بود که توضیح میداد چرا تبلیغ برای سکس سالم خطرناک است. مطلبی که چه موافقش باشیم و چه مخالفش، لازم باشد برای موافقت و مخالفت کردن اول کلی فکر کنیم و آخر هم مطمئن نباشیم که نظرمان صد درصد درست است.
جالب شباهت این دو گروه بهم است
هردو برای پاسداری از اسلام می کشند
هر دو بدون محاکمه می کشند
به کشته های خودشون لقب شهید می دهند
تفاوت فقط اینجاست که سپاه خیلی قوی تر است چون از پول من و تو برای خودش خرج می کند و به افراد عادی و غیر عادی حمله می کنه
پس با نظر شما که گفتید جندالله را دشمن می دانید مخالفم
چون جندالله اولا به افراد معمولی و عادی کاری نداره ثانیا از پول من و تو استفاده نمی کنه
با شما موافقم آرش جان. من هم وقتی از عنوان دشمن استفاده میکردم فقط منظورم شرایط حداکثری بود. که حتی ر اون شرایط هم نباید خوشحال بشیم. وگرنه من هم جندالله را بسیار دشمنتر میدانم تا سپاه. از این جهت با silash مخالفم. ضمن اینکه میلیتاریسم و بروتالیسم هر دو تنها ستونهایی هستند که جندالله روی آنها بنا شده. اینکه چطور این “بیچارههای تفنگ به دست” میخواهند به ریشهی میلیتاریسم و ناسیونالیسم حمله کنند را من نمیدانم، و هیچ نسبتی هم بین آنها و خودم نمیبینم.
من با اساس این بحث مخالفم اما اجابت کردم.
سلام
۱- نظر آرش در رد و تقبیح خشونت را قبول دارم .
۲- با این گزاره که ” هر دوی جندا… و سپاه آدم می کشند ” مشکل دارم . میشه بگید سپاه کجا و چه جوری آدم کشته ؟ ( یادتان باشد من بین خوانندگان این وبلاگ و خوانندگان بالاترین تفاوت قائلم . یعنی مرا از خودتان ناامید نکنید ! )
“میشه بگید سپاه کجا و چه جوری آدم کشته ؟”
راست میگید شما سپاه اصلا آدم نکشته سپاه اول طرف رو شکنجه میکنه، بعد مخاکمه و بعد اعدام میکنه بعضی وقت ها هم اگه وقت نباشه همون اعدام میکنه
من هرچند از کشتن خوشم نمیاد، اما از این که دشمنان همرو پاره میکنن همچین بدم هم نمیاد
این حرفا قشنگ ولی واقعی نیست.یعنی در شرایطی که جواب پرسش رو با گلوله میدن نمیشه مثلا با گفتمان کاری کرد.
کمی وسوسه شدم بیشتر بخاطر شخصی که کامنت بالائی رو گذاشته بود کامنت بزارم
واقعا این سواله یا دارین فرا فکنی میکنید؟توی این همه جنایت بعد از انتخابات سپاه و بسیج کم گند بالا آورد؟
آرش جان مدتها بود دنبال یه ادیتور بودم واسه سبز کردن عکسها,بسی لذت بردیم,ممنون
آقای کمانگر لطفا نظرتان را در اینمورد هم اعلان کنید
http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/////-de28450ee4.html
ما باید اعمال وحشیانه را محکوم کنیم و من مخالف اینگونه اعمال جنایتکارانه بوده و هستم ولی یک سوال از اخوندها دارم ایا یک چنین عملی در فلسطین اتفاق میافتاد و چند تفر اسراییلی کشده میشد باز هم انرا محکوم میکردند یا نه. اعمالی که سپاه پاسداران در خیابانهای شهرهای ایران بخصوص در تهران انجام داد جنایتکارانه تر و وقیحانه تر و زشتتر از این عمل بود و یادتان باشد که جه کسانی کلید بهشت را به گردن نوجوانان میانداختند بنده با اینکه بعد از عمل وحشیانه سپاه در مملکت ما از سپاه متنفر هستم باز این اعمال وحشیانه را محکوم میکنم درود بر مردم شجاع و نجیب ایران
این آقای محسن درست مثل رفیقش “محمود احمدی نژاد” است. به قول موسوی “پدیده شگفت انگیزی است”. این آقا محسن در چشم شما نگاه میکند و میگوید سپاه کی و کجا آدم کشته؟! مثل احمدی نژاد که لبخند ژکوند می دهد به خبرنگاهها و میگوید : “ما اعدام میکنیم؟! ما آزادی نداریم؟! کی به شما گفته؟! کجا؟!”
آقا محسن… میدونم که خیلی ها به راحتی میتونن جنایات سپاه رو اینجا برات ردیف کنن از کردستان گرفته تا خود تهران. اما من اینجا میخوام واقعی f’l. من آدم به اسم میشناسم تو غرب کشور که کاملاً بی گناه کشته شدند به دست سپاه. تعدادی هم بودند که مقابله به مثل میکردند و سپاهی میکشتند که کارشون به همون اندازه زشت بود.
مثل جوک میمونه که بگیم “کجا سپاه آدم کشته؟”
با سلام
در تمام سالهای تحصیلات مقدماتی چیزی که تو ذهنم هک شده بود نقش استعمار گیر پیر در تمامی جریانات مربوط به اداره کشور بود.
رد پایی که همیشه موجب آزارم بوده و هست همین دخالتهای انگلیس در مسائل جاری کشورم بوده است. از روزی که آنها پایشان به ایران باز شده سعی کرده اند با تمام نقشه ها ی که در سر داشته اند تامین منافع خوده بوده هست و آنچنان از موقعیت خود سوءاستفاده می کردنند که جای هیچ شکی برای هیچ کس باقی نمی ماند. آنها در بدو ورود خود نقشه های بسیاری را بررسی کرده بودنند که چگونه می شود در ایران ماندگار باشند.آنها رو آورده بودنند که با اعتقادات مذهبی ایران بازی کنند. در هر جایی که گوری بود و یا گورستانی در صدد بودنند آن را به عنوان امام زاده به مردم معرفی کنند. امام زاده هایی که در جای جای ایران به وجود آوردنند که همیشه ذهن و روح و روان مردم را سرگرم نمایند و از این کشور دارای سرمایه های طبیعی بسیار استفاده های تام را ببرند.
و تا می توانستند طوایف موجود در ایران به جان هم اندازند و این نیز به تمام کشورهای همسایه ایران سرایت گردید و تنها حکام ایران با چنین فرقه های فقط در قلمرو خود گریبانگیر نبوده اند بلکه هر روزه با همسایگانش درگیر بوده اند به نوعی که هر دو طرف مدعی بودنند طرف دیگر در اداره کشور دخالت می نمایند.
قصه ای که همیشه باعث عقب ماندگی سرزمینمان ایران بوده است. آنها تا می توانستند با استفاده از خرافه گوییها و باورهای مذهبی دروغین جامعه هیچ وقت نگذارند مردم در آرامش به سر ببرند.
آقای حرفه ایی و سایر دوستان ، سلام
۱- حرفه ایی ؟! مگه من چه بدی در حقت کرده بودم که مرا با احمدی نژاد مقایسه کردی و گفتی من مثل اونم ؟ هان ؟ اگه فحش ناموسی به من داده بودی قابل تحمل بود ولی این توهین واقعاً غیر قابل اغماضه
۲- من باز هم می گویم و می پرسم : وقتی می گوئید جند الله و سپاه هر دو آدم کشند ، می توانید بگوئید سپاه کجا آدم کشته ؟
بله ، در جنگ عراقی زیاد کشته . منافق هم کشته ولی شما اگه به تاریخ مراجعه کنیم می بینیم که ۳۰ خرداد ، این باصطلاح مجاهدین بودند که اعلام فاز نظامی کردند . بله در مقابل هم کشته می شوند . اگه منظورت کردستان است که بازهم برویم و به روزنامه ها مراجعه کنیم و ببینیم که در آنجا اول کولمه و دمکرات بود که دست به اسلحه شد وگرنه سپاهی که هنوز یکسال از انقلابش نگذشته و درگیر تهران خودش است چه کاری در کردستان دارد یا چه منفعتی از آشوب در آنجا دارد ؟ مثلاً شوشتری یا هر سپاهی دیگر ( یادت باشد صحبت سپاه است نه ناجا یا دادستانی یا … ) در سیستان و بلوچستان چه کرده بود و کی را کشته بود که به تیر عبدالمالک گرفتار شد ؟ و تو نگو ستم به قوم بلوچ ! شرط می بندم که اصلاً یک بلوچ را از نزدیک ندیده باشی و اگر دیده باشی فقط دیده ایی . اصلاً نرفته ایی و بچرخی در آنجا .
حداکثر یک ویدیوی یوتیوپی دیدی که دارند بلوچی را دار می زنند یا شلاق می زنند ؟ اولاً از پاکستان و افغان و خراسان و سیستان از آن لباسها می پوشند و معلوم نیست طرف کی هست و چکار کرده دوماً مگر برای فارس این کارها را نکرده اند و همه اش ظلم به قوم بلوچ بوده ؟
و تو بگو اگر ما قانون را ( هر چند بد و ناقص ) در مورد بلوچ و لر و کرد و عرب و بلوچ و ترکمن و ترک اجرا نکنیم برای چه مردمی اجرا کنیم که نگویند اقلیت کشی و قومیت ستیزی ؟ برای جماعت تهران و اصفهان نشین ؟
هان ؟ آخه عقل هم برای آدم خوبه . چرا بر و بر نگاه می کنی ؟
۳- با اینکه توهین بزرگی به من کردی و مرا با احمدی نژاد مقایسه کردی ولی من چون حسابم پاک است دعوتت می کنم برای قومیت شناسی هم که شده ، یک هفته ایی مهمان من در سیستان و بلوچستان باش و میان آنها و در قسمتهای مختلفش خوب غور کن . جدی می گویم . با خودرو و اقامتگاه و غذا و بلد راه . اگر خواستی محافظ مسلح بلوچ هم برایت می گذارم . نه ! اشتباه نکن بلوچ نیستم ولی جدی دعوتت می کنم . آرش اگر خواستی تو هم دعوتی
من فکر کنم که جمله من بد نوشته شد. منظور من این نبود که چندتا بدبخت میخواهند میلیتاریسم را حذف کنند. بلکه اگر به اون جمله ایک ویرگول اظافه میشد، معنیش این میشد که به جای گیر دادن به ۴ تا آدم مفلوک، جرات کنید و به مذهب و میلیتاریسم و ناسیونالیسم و اینها حمله کنید
در ضمن که من نمیدانم چرا سپاه بهتر از جندالله است
به نظرم خشونت از طرف یک سازمان دولتی خیلی بدتر و زشتر و نپذیرفتنی تر است نسبت به خشونت از طرف یک گروه کوچک و با امکانات محدود
مثلا خشونت ارتش آمریکا زشت تر از القاعده است هرچند که توجیه شده باشد
و همین طور خشونت ارتش و سپاه و پلیس از خشونت عده ای افراد عادی طشت تر است
محسن … خنده دار است که میگویی اصلاً یک بلوچ را ممکن است ندیده باشی!!!! دارم میخندم به پیشداوری ات در مورد کسایی که نمیشناسی.
محسن خان، برادر من، محض اطلاعت عرض کنم که بنده حتی سنگها و کلوخهای منطقه سیستان رو هم با تمام وجودم لمس کردم. خیلی عجولانه تصمیم کرفتی چون کسی که این کامت رو مینویسه عشقش ایران و مردم و طبیعتشه. تو اگر فقط رفتی و دیدی و چرخیدی، ما اونجا زندگی کردیم برادر من!!! در مورد کردستان هم عرض کنم که بنده خودم متولد آنجا هستم. از گروههای جدایی طلب خوشم نمیاد اما تو هم همه را نمی توانی به یک چوب برانی! همه کسایی که با “حکومت جمهوری اسلامی” مشکل دارند و خیلی راحت میذاری تو یه دسته اسمشو میزاری “منافقین”!!! الان از نظر احمدی نژاد و دوستان شما موسوی و کروبی و همه طرفدارانشون منافق هستند. پس با واژه ها هم درست برخورد کنیم!!!
ممنون از دعوتت برای بلوچستان. آنجا زیاد رفته ام اما الان ایران نیستم و وقتش نیست. بازم ممنون. اگر خواستی بری “تفتان” یا “کوه خواجه” یا “پلنگ کوه” بگو برات کروکی بفرستم!
خلاصه اینکه زود قضاوت نکن!
hamin tarze tafakor ma ro badbakht karde

سلام
۱- تلاش من این است که بگویم خشونت و ترور از سوی گروه ها و گروهکهای تجزیه طلب ( کومله مثلاً ) یا قومیت گرا ( خلق عرب مثلاً ) یا مسلح ( منافقین خلق مثلاً ) یا … موجب خشونت و اعدام از سوی حاکمیت شده و خواهد شد .
۲- احتمالاً تلاش آرش این است که بگوید اگر مثلاً سپاه خشونت کند بدلیل حافظ منافع دولتش بودن کمی توجیه پذیر است ولی ترور کور و دسته جمعی از سوی گروهک خارج نشین و سلفی ( که حتی در دنیای اهل تسنن نیز خیلی مقبول نیست ) اصلاً توجیهی ندارد .
۳- حرفه ایی ! من رسماً تسلیم شدم و عذرخواهی می کنم . ولی دعوتم برای سیستان و بلوچستان ، برای شما و آرش هنوز پابرجاست .
من با شما تا اندازه ایی مخالفم
بله قبول دارم که خشونت از هر نوعش اشتباه و همیشه جواب نمیده اما در رابطه با حرکت اخیر جند الله شاید بشه این مورد رو استثنا قائل شد اگر جندالله مردم عادی و بی گناه رو کشته بود ایراد بزرگی بهش وارد بود و غیر قابل بخشش بود اما اینجا دست به کشتار عده ایی زده که یک عمر جون ادم های بی گناه گرفتند شهروندان کشورشون و هزاران مردم بی گناه دیگه رو کشتن. نمیدونم شما به خاطر میاریید که همین جناب شوشتری ملعون در ماجرای کوی دانشگاه چه قتل عامی کرد من این کار ریگی رو ترور نمی دونم بلکه بک انتقام میدونم که از طرف مردم سیستان و مردم ایران گرفته مردمی که خودشون توانایی انتقام نداردند می تونم حرکتش رو به مافیایی سیسیل ربط بدهم فکر میکنید چرا جندالله بوجود میاد به خاطر ظلم و ستمی که جمهوری اسلامی به مردم سیستان وارد میکنه یک ذره حرفتون شعار گونه بود
کی به شما گفته سپاه با رای من و شماست اتفاقات اخیر ثابت کرد که مردم در دولت جمهوری اسلامی هیچن
سپاه هرگز پشت مردم نبوده همیشه پشت ولایت فقیه بوده و بس ما داریم در ایران انچه بهایی ندارد جان است
من متوجه نشدم از کدوم سپاه حرف می زنید این سپاه ایی که اخیرا به لطف ریگی ریغ رحمت رو سر کشید؟؟؟؟!!!!!
حقشون بود دنیا دار مکافات است
در رابطه با مسائل حقوق بشری که از نظر من تا اندازه ایی قابل اجرا است هیج کجا حقوق بشر صد در صد رعایت نمی شه
بازم تاکیید می کنم شخص من با تروریست و خشونت مخالم و حتی ضد اون مبارزه هم می کنم
اما اتفاق اخیر اه مردم ایران بود
رها در کامنت خود گفت :
” نمیدونم شما به خاطر میاریید که همین جناب شوشتری ملعون در ماجرای کوی دانشگاه چه قتل عامی کرد ”
۱- تعداد کشته های مورد قبول حتی دفتر تحکیم وحدت در ماجرای کوی دانشگاه ، یک نفر و آنهم عزت ابراهیم نژاد و آنهم غیر دانشجو بود . ( حالا اصلاً دانشجو یا غیر دانشجو مورد بحث نیست )
۲- سردار شوشتری در آنزمان فرماندهء یکی از لشگرهای نیروی زمینی سپاه بود و اصلاً هیچ ربطی به داستان کوی نداشت .
۳- رها اگه حرف نزنی می ترسی کسی بهت نگه خفه شو ؟ خب خفه شو . آدم فحش رو هم با درایت بده چه برسه به این ادعاهای شخمیِ تو !
۴- از آرش و سایر خوانندگان عذرخواهی می کنم . مخالفت با ج. ا. یه طرف ، مزخرف گفتن یه طرف
دشمن، دشمن است و هر سازمانی نیز قوانین خود را دارد. این قانون فیالنفسه نیست که محترم است بلکه قانونی محترم است که اصول عدالت در تدوین آن لحاظ شده باشد.
کار بد، بد است و هدف وسیله را توجیه نمیتواند کند.
کار بد مصلحت آنست که مطلق نکنیم. هم بنام سپاه و اسلام و هم بنام جندالله. و عجیب آنکه هردو گروه ادعای مسلمانی میکنند!
رها… باهات مخالفم
به نظر من اگر حکومت ایران دست امثال تو بود بیشتر از علی خامنه ای و احمدی نژاد آدم میکشتید! شرمنده اما صادقانه خوشحالم که همفکران تو کاره ای تو حکومت نیستند!